height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Overgang til sommerferie: 5 tips til deg som har barn med spesielle behov når skoledagene er annerledes

Cecilie Flo Jahreie

June 21, 2024

Overgang til sommerferie: 5 tips til deg som har barn med spesielle behov når skoledagene er annerledes

Det er juni, og stresset til datteren min når nye høyder. Igjen. Dette skjer tre ganger i året: juni, august og desember. Disse månedene, som vi kaller skolens "annerledesmåneder", kan være spesielt utfordrende.

Overganger er vanskelig for barn med spesielle behov. Barn med ADHD og autisme trenger struktur og forutsigbarhet, selv i juni. Det virker som om det kommer som en overraskelse for mange hvert år. 

Akkurat nå kjenner jeg en intens frustrasjon over de siste ukene før skolens sommerferie. Det er BARE annerledesdager! Hver eneste dag. Selv en "vanlig" dag blir annerledes fordi den er omringet av disse kaotiske dagene.

Du som leser dette, reagerer kanskje på en av to måter: "Yes, hun beskriver akkurat hvordan jeg har det!" eller "Det er da flott med disse dagene i juni hvor ungene får lekt og kost seg! Hvorfor klager hun på det også nå?"

Det er forståelig at noen ser positivt på annerledesdager, men det er ikke alle barn som håndterer slike dager like godt. Noen blir urolige av å "bare kose seg". For hva betyr egentlig det? For barn som ikke er fleksible, kan annerledesdager føre til stor uro, sinne eller fortvilelse. De kan eksplodere i et hav av vanskelige følelser og slite med å sove. 

For disse familiene blir juni, august og desember en form for unntakstilstand med bare annerledesdager.

Kjenner du deg igjen? Bli med på foredraget.

En typisk samtale med læreren

Som forelder med barn som har spesielle behov, har du kanskje prøvd å snakke med læreren om hva som skal skje på turen til stranda, men samtalen går ofte slik:

1. Møt barnet med forståelse

Prøv å forstå situasjonen fra barnets perspektiv. Barn med ADHD og autisme, og som har spesielle behov, gjør sitt beste. De velger ikke å få frustrasjonsutbrudd,  like lite som en som sitter i rullestol har valgt å ikke kunne gå!

Disse barna har et grunnstress som vi andre ikke opplever. De tar inn flere sanseinntrykk enn vi kan forestille oss. Tenk hvis du står på 10 meteren, og noen sier til deg: “Du MÅ hoppe. Med en gang!”. Sånn føler disse barna det HVER dag. HELE tiden!

 Når du møter barnet ditt med forståelse, reduserer du stresset betraktelig.

2. Forutsigbarhet med tydelig strukture

Forutsigbarhet kan gjøre vanskelige situasjoner til koselige opplevelser. Vage beskjeder om at "dere skal bare kose dere", kan skape unødvendig stress, fordi barnet ikke aner hva som skal skje. Har du kanskje også lagt maten i feil matboks på morgenen, eller lagt frem feil bukse, så er det så lite som skal til før det blir for mye. De voldsomme følelsene som kommer, står derfor ikke i forhold til situasjonen.

Sørg for forutsigbarhet, struktur og rutiner. Be skolen om skriftlige beskjeder om hva som skal skje. Lag en ukeplan som er synlig for hele familien. Dette reduserer stresset og forhindrer store utbrudd.

Gjør det som en vane å svare barnet på disse spørsmålene: 

  • Hva skal skje?

  • Hvor skal jeg være?

  • Hvem skal jeg være sammen med?

  • Hvorfor skal jeg gjøre det? 

  • Hvordan skal jeg gjøre det?

Kan du gi svar på alle spørreordene, vil det senke stresset betraktelig og du kan forhindre et stort frustrasjonsutbrudd.

3. Samtale med lærer eller assistent

Hvis det oppstår frustrasjoner, be om et møte med lærer eller assistent. En morgen som var spesielt vanskelig, ringte jeg skolen og forklarte situasjonen (da skulle de på noe så ullent som “sykkeltur deler av dagen”). Jeg fortalte at det var  viktig for henne å få svar på de fem spørreordene, hvordan beskjeden bør gis (ansikt til ansikt) og at repetisjon er viktig. Læreren tok det på alvor og snakket med datteren min om hva som skulle skje. Jeg tuller ikke; Dette gjorde at hun var helt rolig kvelden før, og sykkelturen gikk uten problemer.

4. Gjør alt klart dagen i forveien

Sørg for at alt er klart dagen før, spesielt på annerledesdager. Det kan være ekstra ting som skal med i sekken.  Hva trenger jeg egentlig å ha med på stranda? Må jeg ha med ketchup eller tar læreren med det? Og klær. Badetøy ja, men tenk hvis det blir kaldt? Hvor mange pølser er det greit å ta med? Er det greit med kjeks, i så tilfelle hvor mange? 

Det er lite hyggelig å starte dagen med en kjeksdiskusjon (lurer på hvor mange ganger vi har hatt det….)

Forbered barnet på hva som skal skje, og sørg for at alt er klart. Dette reduserer stresset om morgenen.

5. Begynn forberedelsene i god tid

Bruk "dryppemetoden" ved å gi informasjon i små porsjoner over tid. Begynn tidlig, og gi litt informasjon om gangen. Dette gjør det lettere for barnet å håndtere informasjonen og reduserer stresset. Har barnet utfordringer med å filtrere sanseinntrykk og de har kort oppmerksomhetsspenn, vil dette gjøre det lettere å få med seg informasjonen uten at det blir overveldende. 

Dette er også viktig informasjon for skolen. Ofte blir vi fristet til å vente med å informere om kommende aktiviteter til siste liten, selv om det er noe morsomt som skjer. For barna kan dette føles som en plutselig og uventet endring, noe som kan skape stor uro.

Be derfor skolen om å gi beskjed om utflukter og aktiviteter i god tid. Dette gir dere muligheten til å forberede barnet både hjemme og på skolen, noe som kan bidra til å redusere stress og gjøre overgangen til nye aktiviteter smidigere.

Konklusjon

Ved å bruke disse tipsene kan dere få en roligere junimåned. Husk at dette også gjelder forberedelser til et nytt skoleår i august, spesielt ved overganger til ny skole, ny lærer eller nytt klasserom. Begynn forberedelsene tidlig, og bruk dryppemetoden for å gjøre overgangen så smidig som mulig.

Ved å møte barna med forståelse, sørge for forutsigbarhet, ha gode samtaler med skolen, forberede alt i god tid, og dryppe informasjon gradvis, kan vi bidra til en roligere hverdag for barna våre.

For mer tips og råd, meld deg på foredrag her. 

<All Posts